Blog 7-4

8 april 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 7-4:

Het eerste dat ik vanmorgen zag toen ik wakker werd, was een grote kakkerlak die aan de binnenkant van mijn klamboe boven mijn hoofd hing… Brrr. Ik was echt meteen wakker en heb het beest met hulp van de lege doos van het ijs dat we een tijdje geleden gegeten hebben, die ik gelukkig schoongemaakt en bewaard heb, naar buiten gebracht. Het was nog erg vroeg, dus ik ben weer lekker terug mijn bed in gekropen.
Maggie gaat weer naar de kerk vandaag. Ik zou best mee willen, maar de dienst begint om 7 uur en dat vind ik echt véél te vroeg. Ik ben erg blij dat ik twee dagen in de week langer in bed kan blijven liggen, ondanks dat ik in het weekend niet langer slaap dan door de week.
Ik heb dus vanmorgen lekker in m’n eentje ontbeten. Ik eet tegenwoordig regelmatig brood met mayonaise, zo ook vanmorgen. Is vast heel gek, maar er is hier echt heel erg weinig beleg te verkrijgen dat ook nog betaalbaar is. Er is Nederlandse kaas te koop, maar dat is natuurlijk heel erg duur. De kaas die ze hier eten is vooral Cheddar. Er is wel vleeswaren, maar ook is duur en vind ik er ook nog niet echt smakelijk uitzien. Verder is er vooral zoet beleg, maar daar houd ik niet zo van. Veel mensen hier eten alleen boter op hun brood, maar ook dit vind ik niet echt lekker. Dus dan moet je creatief denken.. 😉 De mayonaise hier is niet zo vet en smaakt lekker fris. Gewoon een soort van aioli op je brood, maar dan anders. Best wel lekker!
Vanmorgen heb ik weer lekker een was gedaan en heb ik de losse knopen weer terug aan mijn uniform gezet. Ik heb meteen maar alle knopen bewerkt met naald en draad, zodat ze er de komende zes weken niet meer af springen.
Hierna heb ik even gebeld met Nederland, dit was erg leuk, maar doordat het internet hier toch niet erg goed is, viel de verbinding wel drie keer weg. Lastig bellen wel.. Maar erg fijn om weer een stem te horen vanuit Nederland, die ik intussen zeven weken niet gehoord had!
Maggie was terug uit de kerk en was om boodschappen geweest. Voordat ze weg ging had ze haar rok uitgetrokken en een hippe spijkerbroek aangetrokken met daarop een wit bloesje met stippen. Ze kwam me vragen of ze er goed uitzag in deze kleding, zo leuk!
Tijdens de lunch hebben we lang gesproken over de financiële situatie van Malawi. Maggie vertelde dat de financiële situatie jaren geleden veel beter was en dat deze verslechterd is toen er een nieuwe president kwam. Deze president maakt keuzes die het land niet ten goede komen. Daardoor is er nu, in tegenstelling tot jaren geleden, veel corruptie. Het geld dat bedoeld is voor de bevolking, wordt gestolen van de overheid en komt hierdoor niet bij de bevolking terecht. Maar ook een groot gedeelte de bevolking zelf doet weinig om de eigen financiële situatie te verbeteren. Maggie gaf aan dat Malawianen over het algemeen lui zijn en dat ze niet nadenken over de toekomst. Als ze geld krijgen, wordt hiervoor eten gekocht en wordt het geld niet uitgegeven aan iets dat voor de langere termijn inkomen oplevert. In Malawi zijn de verschillen tussen arm erg groot. Mensen die arm zijn, zijn heel erg arm, maar mensen die rijk zijn (niet altijd op een eerlijke manier), zijn heel erg rijk.
Vanmiddag ben ik vooral voor school bezig geweest. Aan het einde van de middag wilde ik wel graag even naar buiten, dus ben ik even naar de meiden in het guesthouse gelopen, die net terug waren uit Lilongwe voor het ophalen van hun kwijt geraakte koffers. Voordat ik weg ging, vertelde Maggie dat ze misschien nog weg zou gaan met dokter Izaak. Ik kon er niet precies achterkomen wat ze ging doen, volgens mij wist ze dat zelf ook niet zo goed. Hij kwam haar om 6 uur ophalen en ik mocht mee. Ze vertelde dat ze naar een bar ging, maar dat ze wel thuis zou eten. Ik snapte er vrij weinig van en had ook weinig zin om mee te gaan.
Toen ik na een half uurtje kletsen bij de meiden weer naar huis ging, zat Izaak op de bank. Rond kwart over 6 vertrokken ze, Maggie zei: just for a few minutes.. Ik had echt geen idee wat ze gingen doen. Soms begrijp ik echt heel weinig  van Maggie en haar impulsieve plannen. Uiteindelijk was ze om half 8 nog niet terug en ik kreeg trek in eten. Ik heb een deel van de couscous van gister bij de over gebleven groente gemikt en dit opgewarmd en van de rest van de couscous een salade gemaakt. Ik heb van beide de helft opgegeten, het was erg lekker moet ik zeggen. Om kwart over 8 kwam Maggie thuis. Ze was samen met Izaak gaan zoeken naar een plek waar we van het weekend met z’n vieren, Izaak, Maggie, Emmaly en ik, heen zouden kunnen. Emmaly heeft gezegd dat ze wel graag wil dansen en Maggie doet dat ook graag, dus ze moesten op zoek naar een geschikte plaats waar dit zou kunnen. Ik heb nog geen idee of ik zin heb om mee te gaan, maar dat zien we komend weekend wel.
Ik heb de couscous weer opgewarmd en dit samen met de salade op een bord gedaan voor Maggie. Haar reactie toen ze de salade proefde was: wauw. Ze vond het erg lekker. Ze zei: ‘i like it eat different food, then the food i used to’. Waarop ik aangaf dat ook ik het leuk vind om anders te eten dan thuis en dat we op deze manier van elkaar kunnen leren. Heel leuk!

Het weekend is echt voorbij gevlogen en nu staat er weer een nieuwe stageweek voor de deur. Mijn eerste week op peads, ik ben benieuwd!

Fijne werkweek allemaal! Groetjes Eline