Blog 3-5, 4-5 en 5-5

6 mei 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 3-5, 4-5 en 5-5:

Vrijdag op stage heb ik me weer lekker bezig gehouden met de consulten, samen met de studenten. Helemaal leuk. De tijd gaat, vergeleken met de andere afdelingen, op Malazi best wel snel.
Om 12 uur ben ik naar huis gegaan voor de lunch. Maggie vertelde dat ze een meeting had en dus pas laat thuis zou zijn. Tijdens mijn lunch kwam Isaac langs om me een t-shirt te brengen met daarop het logo van het ziekenhuis. Een mooi aandenken aan het ziekenhuis!
Isaac vroeg waar Maggie was, toen ik vertelde dat ze nog in het ziekenhuis was, ging hij er weer vandoor. Een paar minuten later werd er weer op de deur geklopt, het was Maggie dit keer. Isaac had haar geappt dat hij bij ons thuis was en Maggie had daarom de meeting verlaten. Nog geen 5 minuten later werd er wéér geklopt en stond Isaac weer voor de deur. We zaten met z’n drieën op de bank en op één of andere manier ontstond er een soort van discussie tussen Isaac en Maggie over de houding van Isaac, die ze voornamelijk via mij voerden. De situatie was wel een beetje Maggie en ik, tegen Isaac. Maggie betrok me steeds in de discussie door uitleg te geven over de houding van Isaac in bepaalde situatie en door te vragen wat ik hiervan vond. Waarop Isaac zich weer verdedigde. Het ging er redelijk vurig aan toe af en toe.. Ik heb echt zoveel lol gehad om de hele vertoning. Uiteindelijk heeft Isaac zelfs zijn excuses aangeboden voor zijn houding, waarop ik dacht: nu kan ik ze veilig alleen laten, zonder dat ze echt ruzie gaan maken. Ik ben mijn was maar gaan doen. Toen Isaac vertrokken was, kwam Maggie nog even verslag doen van wat ze besproken hadden toen ik er niet bij was. We delen echt wel heel veel met elkaar, zo leuk en fijn!
Verder heb ik vanmiddag mijn tas ingepakt voor het weekend en gekookt voor vanavond, couscous met pumpkin, eggplant and tomatoes.. Vanavond ben ik voor het eerst deze week weer eens mee geweest naar de gym. We moesten ons vandaag in zoveel bochten wringen tijdens de yogales, heftig wel. Aan het einde van de les kwam de trainer één voor één achter ons staan, met zijn rug naar ons toe, waarna hij naar voren boog en wij dus op zijn rug kwamen te hangen. Omdat je vanaf je kont geen steun meer hebt, voelt het alsof je rug in tweeën breekt. Als je je hieraan overgeeft is er niets aan de hand, maar daar had ik wat moeite mee.. De trainer is er dus maar gauw mee gestopt. Het laten stretchen van mijn armen en bovenrug ging gelukkig wel goed, al deed het wel echt pijn. Achteraf voelt het wel erg prettig!
De couscous viel erg in de smaak bij Maggie. Ze heeft een foto gemaakt en deze naar allerlei mensen doorgestuurd via de app. Ik moest zelfs het pakket van de couscous gaan halen, zodat ze hier een foto van kon maken, omdat iemand haar hier naar vroeg. Maggie vroeg of er nog iets over was, want ze wilde morgen hetzelfde eten. Helaas was er niets over, maar het was heerlijk!

Zaterdag zijn we om 8 uur vertrokken naar Vwaza Mash. Dit is een soort reservaat met wilde dieren. We werden, samen met Anne en Bregje, opgehaald door een gids en zijn chauffeur. Het was maar twee uur rijden, dus we waren er zo. We verbleven aan een meer, waar continue hippo’s (nijlpaarden) te zien waren, zo leuk! Ook hebben we olifanten, apen, vogels en impala’s (lijken op gazelle’s) gezien tijdens de verschillende safari’s die we gedaan hebben. Super mooi! Tussen de safari’s door hebben we lekker kunnen relaxen, veel gekletst en spelletjes gedaan. Zaterdagavond zaten we nog even bij het kampvuur, maar hier werden we gewaarschuwd voor olifanten. Omdat we echt helemaal niets konden zien en dus ook geen olifanten aan konden zien komen, zijn we maar naar ons hutje gegaan om te gaan slapen. Niet een heel prettig idee dat er elk moment een olifant in je nek kan hijgen. De sterrenhemel die we zagen was echt ontzettend bijzonder, we hebben hier alle vier met verwondering naar staan kijken. Het slapen was niet echt een succes. Emmaly en ik lagen gezellig samen in een heel smal bed.. Van slapen kwam erg weinig, omdat we steeds tegen elkaar aan stootten, gedoe hadden met de deken en beiden half buiten het bed lagen om elkaar de ruimte te geven.
Zondag was het weer te slecht om nog dieren te kunnen spotten helaas. Als het niet zonnig is, komen de dieren niet naar het meer om te drinken en kan je ze eigenlijk ook niet zien. Super jammer! Hierdoor zijn we weer op tijd naar huis gegaan, rond half 3 waren we weer terug in Mzuzu. Hier ben ik maar gelijk mijn tas gaan uitpakken, mijn was gaan doen en gaan douchen. Maggie ging ergens iets eten met Isaac, dus ik heb lekker een eitje gekookt en brood met avocado gegeten.
Ik ben rond 8 uur naar bed gegaan en heb best wel oké geslapen moet ik zeggen.. Dat was ook wel een klein beetje nodig.. 😉

Fijne werkweek allemaal!

Groetjes Eline

1. Devi:
    6 mei 2019
    Ohh ik loop zo achter met lezen, maar wat prachtig allemaal!!
  2. Rita:
    6 mei 2019
    Wat hebben je weer genoten van de natuur.