Blog 6-5 en 7-5

8 mei 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 6-5 en 7-5:

Maandag was mijn eerste dag op MCH (mother and Child Health). Hier komen zwangere vrouwen en kinderen tot 5 jaar voor check-ups. Ik heb me vooral bezig gehouden met de kinderen vandaag. Deze worden gewogen en hierna wordt gekeken of ze een vaccinatie, vitamine A tablet of De-worming nodig hebben. Als dit zo is, wordt er vanalles geregistreerd. Het was best wel even ingewikkeld om door te krijgen wanneer de kinderen iets nodig hebben en hoe dit geregistreerd wordt.
Mijn lunch bestond uit rijst met bruine bonen in een saus (soort van chili con carne), heerlijk! Toen ik na de lunch terug kwam op de afdeling bleek er een meeting te zijn voor het personeel. Ik heb daarom in een kantoortje gezeten om wat voor school te doen. Erg fijn dat er wat schot komt in onze CAT’s.
Maggie was vandaag de hele dag op de nursing school. Chrispine had haar gevraagd om bij de examens van de studenten aanwezig te zijn om deze te beoordelen. De studenten krijgen hier als examen een casus voorgelegd waarin ze moeten handelen en waarop ze beoordeeld worden. Vergelijkbaar met de stationsproeven die we in Nederland als toets krijgen op de opleiding.
Aan het einde van de middag gaf Maggie aan te moe te zijn om naar de gym te gaan, dus zijn we lekker thuis gebleven en vroeg gaan slapen.

Ook dinsdag heb ik me bezig gehouden met de kindjes. Het was gelukkig vandaag minder druk dan gister, want toen was het erg chaotisch en lawaaierig in de enorme hal waar de check-ups gedaan worden. Ook was er vandaag een educatie voor zwangere vrouwen, hier ben ik bij aanwezig geweest, maar er werd alleen maar in Tumbuka gesproken, dus daar kreeg ik weinig van mee. Ik heb achteraf wel aan Maggie gevraagd wat er besproken wordt in zo’n educatie. Ze gaf aan dat er besproken wordt op welke symptomen zwangere vrouwen alert moeten zijn en hoe ze zich kunnen voorbereiden op hun bevalling.
Wat me vandaag opviel, was dat moeders met hun pasgeboren kindje binnen een paar dagen al naar MCH komen. Eén vrouw spande de kroon, ze was ’s morgens bevallen en kwam voor 12 uur al naar de afdeling. Ik vertelde mijn collega dat vrouwen die pas bevallen zijn in Nederland, de eerste dagen over het algemeen niet echt op pad gaan en vooral in bed blijven liggen. Hij vroeg of dit was om te relaxen… We hebben samen best wel gelachen om dit verschil, maar het riep bij mij wel de vraag op waar dit verschil vandaan komt.. Zijn Afrikaanse vrouwen dan echt sterker dan Nederlandse vrouwen of doen ze zich sterker voor dan ze zijn? Is het overdreven om de eerste dagen veel in bed te blijven of is het noodzakelijk maar gaan ze daaraan voorbij in Malawi/Afrika?
Tijdens de lunchpauze zijn Emmaly en ik naar town gelopen. We wilden naar de immigration office om te gaan vragen of het mogelijk was om ons visum met een paar dagen te verlengen, omdat we graag nog een eiland willen bezoeken voordat we Malawi verlaten. Ons visum verloopt 20 mei, dus als we klaar zijn met stage moeten we nu direct het land verlaten en kunnen we dus niet eerst naar dit eiland. Ik dacht dat het misschien wel een goed idee zou zijn om te zeggen dat we een week ziek geweest zijn door onze foodintoxication (een beetje overdrijven kan vast geen kwaad) en daarom een week stage moeten inhalen. Dit is natuurlijk niet zo, maar we dachten: de hele overheid is hier corrupt, dus laten wij ook een poging wagen. Helaas mislukte dit en is ons visum niet verlengd, maar we hebben het in elk geval geprobeerd. Ons plan is nu om direct naar Zambia te vertrekken zodra we klaar zijn met stage.
Na ons bezoek aan de immigration, zijn we nog maar even doorgelopen naar Shoprite en de pharmacy die ernaast zit. Ik wilde weten of ze hier Malarone (tabletten tegen Malaria) hebben, want als ik langer in Malawi blijf, heb ik niet genoeg tabletten. Tot mijn verbazing hebben ze exact dezelfde tabletten. Het enige verschil is de prijs. In Nederland is Malarone al duur, maar hier… Omgerekend 70 euro voor 12 tabletten. Ik denk dat ik het maar gewoon ga doen met de pillen die ik nog heb..
Bij Shoprite hebben we weer lekker vers brood gekocht en ik heb de ingrediënten voor de taart die ik vorige week gemaakt heb weer gekocht, zodat ik deze in mijn laatste week hier nog een keer kan maken.
Vandaag hebben Emmaly en ik het er veel over gehad dat we nog maar 10 dagen hier zijn… Zo gek!
Om kwart over drie waren we weer thuis en zijn we bij mij thuis gaan zitten om wat voor school te doen, nadat we eerst van het verse brood gegeten hadden en een zak chips leeggegeten hebben.. 😉 Ik merk dat ik schrijf ‘thuis. Het voelt echt als thuis hier. Ik heb het zo gezellig met Maggie en ook met Isaac als hij langskomt (wat ongeveer dagelijks gebeurd). Ik weet niet of ik het al geschreven heb, maar Maggie heeft me van de week verteld dat haar huis, ook mijn huis is en dat ik altijd terug mag komen! Zo fijn om te horen!
We zijn vandaag weer niet naar de gym geweest. Ik was nog voor school bezig en Maggie ging boodschappen doen samen met Isaac. Morgen gaan we wel weer netjes naar de sportschool hoor! Ik heb ook wel weer zin in een yogalesje moet ik zeggen!
Ik heb het ook met Maggie gehad over het verschil in bezigheden tussen vrouwen in Nederland en Malawi, nadat ze bevallen zijn. Maggie gaf aan dat vrouwen hier vooral heel blij zijn dat alles achter de rug is en dat de ergste pijn voorbij is en ze daarom niet in bed willen liggen.

Fijne dag weer!

Groetjes Eline