Blog 28-4

29 april 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 28-4:

Mijn zondag verliep redelijk rustig, dus het wordt waarschijnlijk een korte blog dit keer. Vanmorgen wilde Maggie boodschappen gaan doen in Shoprite, dus ik dacht laat ik haar vergezellen. Ze bleek eerst langs de saloon te gaan om haar haren te laten doen. Super grappig om te zien hoe dit gaat. Eerst werden de haren helemaal ingesmeerd met een soort van witte wax. Het leek wel alsof ze haar hoofd in een pot witte verf gestopt had.. 😉 Dit werd uitgewassen en toen werden er krulspelden in haar haren gezet en moest ze twintig minuten onder een warmtekap zitten. Hierna werd er weer iets in haar haren gesmeerd en werden haar haren strak naar achteren gekamd. Ik snap echt niet het nut van de krulspelden, als je uiteindelijk een strak en stijl kapsel wilt, maar dat zal aan mij liggen..
Na de saloon zijn we naar Shoprite gelopen om inkopen te doen. Op de terugweg wilde Maggie langs een vriendin omdat deze schoenen verkoopt. De schoenen bleken niet te passen, voor zover ik begreep gaat de vriendin een maat groter kopen en dan kan Maggie weer terug komen om die te passen. Het was intussen lunchtijd en de vriendin had gezegd dat we wel wat konden eten bij haar. Wat we kregen was echt hilarisch, ik heb er zo hard om gelachen. Ze haalde een pot yoghurt tevoorschijn, aardbeienyoghurt.. Ik lust eigenlijk echt geen aardbeien en alles wat een aardbeiensmaak heeft, maar goed.. Deze yoghurt konden we in een glas doen en we kregen er een zakje chips bij. De bedoeling was dat we de chips in de yoghurt zouden dippen. De vriendin vind dit heerlijk en eet dit als maaltijd.. Hoe dan?! Ik heb dit één keer gedaan om te proeven, maar vond het echt niet te eten. Chips met aardbeiensmaak.. Brrr. Gelukkig gingen we er redelijk snel weer vandoor. Het regende een beetje en Maggie maakte zich nogal zorgen om haar haren die net in de plooi gelegd waren. We vonden gelukkig een taxi om ons thuis te brengen. De chauffeur wachtte best wel een tijdje, omdat wij zijn enige klanten waren en hij liever een volle auto had. Toen we uiteindelijk toch maar vertrokken, vroeg Maggie na een paar meter al aan de chauffeur om te stoppen, want ze bedacht opeens dat ze nog groente moest kopen.. Logica?!
Eenmaal thuis hebben we nog een fatsoenlijke maaltijd gegeten. Thee met brood en we hadden een soort van smeerkaas gekocht met champignonsmaak. Normaal gesproken is dit echt niet te betalen, maar als producten bijna aan de datum zijn dan zijn ze ‘reduced’ en dat was ook het geval met deze smeerkaas. Ik wilde heel graag eens wat anders op mijn brood eten dan pindakaas of mayonaise. Het was best lekker, ook Maggie heeft ervan geproefd. Zo leuk, alles dat ik koop of maak proeft ze!
Vanmiddag heb de chocoladetaart waarover ik het in mijn vorige blog had, gemaakt. Een uitdaging wel moet ik zeggen. Ik heb een bodem gemaakt van koekjes en boter. De hoeveelheid heb ik maar gewoon gegokt, want ik heb hier niets om af te wegen of te meten. Vervolgens heb ik de chocoladepoeder gemengd met water, ook dit weer puur op de gok. Hierdoorheen moest iets van slagroom. Ik had een blikje cream gekocht, waarvan ik dacht dat het leek op slagroom. Maar het bleek meer te lijken op iets als vanillevla. Maar goed, ik had niets anders, dus ik heb dit gewoon door de chocoladesaus gemikt. De overige koekkruimels heb ik over het chocolademengsel gestrooid en dat was mijn taart. Het geheel zat in een plastic bakje in plaats van in een bakblik, maar dat gaat ook prima. Ik maakte me wat zorgen over het feit of de taart wel op zou stijven.
We aten spaghetti vanavond, met eggplant. Het was de eerste keer dat Maggie eggplant klaarmaakte. Ik had een aantal weken geleden volgens mij de couscous gemaakt met eggplant en ze vond dit zo lekker dat ze er zelf ook gekocht heeft. De spaghetti was heel lekker, maar verschrikkelijk vet. Ze bakken hier alles in zoveel olie. Als nagerecht hadden we een stuk taart. De taart bleek best wel stevig te zijn toen ik hem uit de koelkast haalde en aansneed. Hij smaakte echt prima, maar was enorm machtig. Ik kwam er eigenlijk pas achter dat ik veel te vol zat, toen ik mijn stuk taart al opgegeten had.
Het grootste gedeelte van de taart is nog over, dus hier kunnen we nog een aantal keren van genieten. Ik heb een garde gebruikt van de meiden uit het guesthouse, dus zij krijgen ook een stukje en Emmaly wil natuurlijk ook proeven. Gelukkig kan ik hele kleine stukjes snijden, omdat het anders echt veel te zwaar is.

Ik ben erg vroeg naar bed gegaan, om 8 uur lag ik erin. Dit bleek helaas niet te helpen, want ik slaap weer echt enorm slecht, maar goed…

Fijne dag vandaag! Hopelijk beter weer dan hier. Het regent en waait best wel.. Misschien krijgen we iets mee van cycloon Kenneth die in Mozambique aan land gegaan is..

Groetjes Eline