Blog 27-4

28 april 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 27-4:

Koningsdag vandaag.. Ik moet zeggen dat ik daar erg weinig van meegekregen heb hier. Het plan voor vandaag was dat Emmaly en ik rond 9 uur met public transport zouden vertrekken richting Nhkata Bay. Rond half 9 kwam Emmaly langs om te vertellen dat haar ‘moeder’ (Ruth) mee wilde naar de lake. Ik ben om 9 uur naar het huis van Emmaly en Ruth gegaan en hier bedachten we dat het misschien ook wel leuk was om Maggie en Isaac (die al hadden afgesproken iets te gaan doen samen, maar nog geen concrete plannen hadden) mee te vragen. Ze wilden wel mee, maar dan moest ik rijden in de auto van Isaac, omdat zijn rijbewijs verlopen is en de traffic police langs de weg naar Nhkata Bay staat. Prima! Uiteindelijk vertrokken we rond kwart over 10.. Iets later dan gepland.. Ik moet zeggen dat ik hier best wel wat moeite mee heb en er redelijk onrustig van wordt.
Isaac vroeg me niet om te rijden, dus ik zat lekker op de achterbank, terwijl hij reed. Bij de eerste twee keer dat we moesten stoppen, kwam hij er op één of andere manier mee weg dat zijn rijbewijs expired was. Maar bij de derde keer had hij een snelheidsovertreding gemaakt, dus hier moest hij betalen voor zowel de overtreding als de ongeldigheid van zijn rijbewijs. Het totaalbedrag was 15.000 kwacha, zo’n 18 euro. Dit is voor hier echt een flink bedrag, zeker als je weet dat een gemiddeld persoon hier zo’n 1000 kwacha (iets meer dan een euro) per dag verdiend. Nu verdiend een arts wel meer dan dit gemiddelde bedrag, maar toch.. Het duurde erg lang voordat alles geregeld was, er betaald was en we weer verder konden. Uiteindelijk kwamen we rond 12 uur aan bij Mayoka Village, de lodge waar we eerder verbleven hebben. De twee meiden uit het guesthouse, Anne en Bregje, waren hier ook. We hebben een heerlijke dag gehad, zwemmen, eten, snorkelen, zonnen, kletsen, foto’s maken.. Maggie en Isaac zijn er na een tijdje vandoor gegaan om ergens anders wat te gaan eten en te gaan zwemmen. Veel Malawiaanse mensen kunnen niet zwemmen en het water bij de lodge is nogal diep, daarom is het voor hen prettiger om naar een strand te gaan om te gaan zwemmen. De moeder van Emmaly kende de mensen van Mayoka en wilde daarom graag hier blijven, ondanks dat ook zij niet kan zwemmen. Het was dus prima om op te splitsen en iedereen heeft een fijne dag gehad! Ruth heeft zelfs voor het eerst in een kano gezeten samen Emmaly. Ze had de smaak zo te pakken dat ze er in haar eentje vandoor gegaan is op een peddelboard, zonder zwemvest overigens. Ze bleef erg lang weg, dus we waren best een beetje bezorgd, maar ze kwam uiteindelijk veilig terug en had erg genoten!
Aan het einde van de middag ben ik gaan douchen op Mayoka. Een warme douche… En dan ook nog met uitzicht over de lake! Wauw!
Hierna kwamen Isaac en Maggie terug naar Mayoka en zijn we naar huis gegaan. Maggie heeft frietjes en ei gebakken.. Hmmm! Een goed einde van een fijne dag!

Fijne dag vandaag!

Groetjes Eline