Blog 17-4

18 april 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 17-4:

17 april… Deze datum herinnert me aan het feit dat we nog maar 4 weken stage te gaan hebben. 17 mei is onze laatste stagedag. De tijd gaat me echt véél te snel!
Vandaag werd er nogal veel gekletst op het kantoor van peads. Er zaten steeds allerlei zusters van andere afdelingen op het kantoor. Het volume waarmee er hier gecommuniceerd wordt wanneer er een aantal mensen bij elkaar zijn, is redelijk hoog. Wat een herrie kunnen die mensen maken zeg. Zeker omdat ik niet versta wat er gezegd wordt, is dit redelijk heftig en overdonderend. Maar goed, ze hebben in elk geval lol, daar moet ik dan ook wel weer om lachen, ondanks dat ik geen idee heb waarover het gaat.
Wat me vandaag wel echt opviel, was dat eigenlijk elk kind dat discharged wordt dezelfde medicatie mee krijgt. Elk kind is ‘home on’: amoxyl syrup 5 mls tds (three times a day) 5/7 (five days) and pcm syrup 5 mls tds or pcm ½ tab tds. Alleen het aantal dagen van de pcm is wisselend, maar vaak is dit 1 of 2 dagen. Ik kan dus tegenwoordig de voorschriften van de arts bijna allemaal lezen, want het is altijd hetzelfde.. 😉
Maggie, die ziek thuis was, maar zich al beter voelde, had een lunch klaargemaakt. Rijst met kip en een sausje van tomaat, wortel en bonen. Het was echt zo lekker! Na het eten heb ik nog een enorme afwas weggewerkt. Het was erg heet vandaag en dan is het doen van zo’n afwas echt wel een opgave middag op de dag. Afwassen kost hier iets meer moeite dan in Nederland, er moet gesleept worden met emmers water, de afwas doe ik buiten, zittend op mijn hurken.. Toen ik eenmaal weer terug was op de afdeling, was ik echt even niet lekker en moest ik even blijven zitten om af te koelen. Ik doe sommige dingen, lekker op z’n hollands, veel te snel voor hier. Dat moet ik dan bekopen.
Er was echt weer weinig te doen vandaag. Dus toen ik de ‘order’ van de medicatie moest gaan ophalen bij de pharmacy, heb ik even een tussenstop gemaakt bij OPD. Hier zaten Emmaly, collega Annita en nog een mannelijke collega in een kantoortje. Op de één of andere manier zetten Annita en Emmaly het woordje ‘very’ voor elk woord dat ze zeiden. Dit was echt zo hilarisch! De mannelijke collega die op kantoor zat, was 33 and still single, very single. We gingen echt helemaal stuk. Dat er zo weinig te doen is zorgde vandaag echt voor een jolige, melige stemming. De mannelijke collega ging een soort van interview afnemen, waarin hij me vroeg naar mijn toekomstplannen. De clou van het verhaal was dat hij me een huwelijksaanzoek wilde doen. Het was very obvious wat hij wilde, maar hij draaide zo om de hete brij heen, dat ik al tranen in m’n ogen had van het lachen, voordat hij überhaupt de vraag kon stellen.
Toen ik thuis kwam bleek dokter Izak op bezoek te zijn bij Maggie. Ze hadden het wederom erg gezellig, maar ik heb hier weinig van meegekregen, omdat ik met muziek in mijn was ben gaan doen. Hierna ben ik gaan douchen. Of nou ja, douchen.. De waterdruk is al 2 dagen erg laag, dus er komt bijna geen water uit de kraan. Ik heb dus een emmer gevuld en me daarmee gewassen. Wel even een uitdaging om m’n haar uit te spoelen terwijl de emmer met water op de grond staat moet ik zeggen. Ik moest mezelf dubbel vouwen om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben nog niet naar de sportschool geweest van de week, maar dat is ook helemaal niet nodig op deze manier.
Het was nog wat vroeg om te gaan eten, dus ik ben maar alvast begonnen met het inpakken van mijn tas voor komend weekend. Alles daarvoor is in kannen en kruiken. We vertrekken vrijdag om 6 uur ’s morgens en gaan dan richting Zomba, een plaats op 8 uur rijden hiervandaan. Onderweg zullen we verschillende keren stoppen om mooie plaatsen te bezichtigen. Als het goed is gaan we pas maandag weer terug naar huis. We gaan met z’n vijven: Maggie, Emmaly, Cyrus, Alick en ik. Maar Maggie heeft allerlei vrienden die ook graag mee willen met de hike die we gaan maken naar het zombaplateau. Ook Alick heeft mensen uitgenodigd om mee te gaan, hij heeft 4 jaar in Zomba gewoond en kent hier dus veel mensen. Het gaat een ontzettend gezellige boel worden vermoed ik! Ik kijk er echt heel erg naar uit!
Maggie wilde niet eten vanavond. Ik mocht dus de leftover van vanmiddag opeten, terwijl Maggie in bed lag. Toen ik naar bed ging, bleek ze toch nog steeds niet beter te zijn. Ze lag in bed met 3 dikke dekens bovenop zich en ze lag te rillen van de kou. Ze had nog steeds koorts. Ik hoop zo dat ze zich beter voelt morgen en vrijdag mee kan naar Zomba!
Toen ik al in bed lag, hoorde ik dat dokter Izak weer op bezoek kwam.. Ik had het idee dat Maggie hier direct van opknapte. Ik ging nog even uit bed ging om een flesje te vullen met water en toen hoorde ik dat de slaapkamerdeur dicht gedaan werd. De slaapkamerdeur van Maggie is normaal gesproken echt áltijd open, dus ik moest er wel erg om lachen dat deze nu dicht gedaan werd..

Ik slaap de afgelopen tijd echt helemaal … Laat ik vooral niet uitspreken wat ik denk. Elke avond val ik voor een uurtje in slaap, om daarna een aantal uren wakker te liggen. Als ik hierna nog weer in slaap val, is dit ook vaak maar voor een korte periode en wordt ik daarna weer wakker. Elke ochtend wordt het wakker worden zwaarder en vervelender. Ik hoop heel erg dat dit na het weekend weer wat ten goede zal veranderen, want dit is alles behalve prettig.

Fijne dag allemaal! Mijn laatste dag op Peads vandaag!! Daar ben ik erg blij mee moet ik zeggen!

Groetjes weer!

1. Rita:
    18 april 2019
    Heel veel plezier komende dagen .We horen het wel.