Blog 10-4

11 april 2019 - Mzuzu, Malawi

Blog 10-4:

Vanmorgen waren Maggie en ik zo vroeg dat we zelfs even naar de chapel konden. Ik was hier al best een tijdje niet geweest moet ik zeggen.
Tijdens de meeting kregen we een casestudy voorgelegd door dokter Izaak. Hij had een tijdje geleden een patiënt met onder andere ‘complains of shortness of breath’. Deze klachten ontstonden vooral bij koud weer en als ze haar ‘rabbits’ voerde. De klachten waren begonnen toen haar ARV (AntiRetroViral) treatment voor HIV veranderd was. De study ging vooral over de vraag of het veranderen van dit treatment de klachten zou kunnen veroorzaken en uiteindelijk kwam ook de vraag wat de diagnose voor deze vrouw zou zijn. Dit bleek asthma te zijn, omdat ze positief reageerde op een bronchodilatator en de klachten verergerden bij kou en het voeren van de konijnen. Ook kwam de vraag of de vrouw misschien hartklachten zou kunnen hebben. De één dacht van wel, de ander van niet. Dit bleek niet het geval te zijn, omdat er geen sprake was van oedemen, Wel liet de gemaakte ECG een afwijking zien. ECG’s moeten gemaakt worden in een ander ziekenhuis en de arts vertelde: elke ECG die gemaakt wordt in dit ziekenhuis vertoont deze afwijking, dus er zal wel een storing zitten in het apparaat. Een betrouwbaar ECG dus… 😉

Mijn dag op de afdeling was niet zo heel boeiend. Vanmorgen werden er vier patiënten ‘discharged’, dus hieraan hadden we best wat werk: formulieren invullen, informatie over opname schrijven in medisch paspoort, medicatie ophalen, informatie geven over de thuismedicatie, canula’s verwijderen.. De ochtend was dus redelijk snel voorbij.

Vanmiddag was er behalve medicatie delen en één admission eigenlijk niets te doen, as usual. Op de afdeling ligt het boek Peadicatric Handboek Malawi. Hierin staat alles beschreven rondom zorg voor zieke kinderen. Ik ben begonnen met het lezen van dit boek, eigenlijk om de tijd te doden, maar het bleek best een leerzaam boek te zijn. Dus de komende dagen heb ik in elk geval wat te doen op de momenten dat het rustig is op de afdeling.
Tijdens het lezen viel ik wel steeds echt bijna in slaap. Ik was echt zoo moe na bijna niet geslapen te hebben afgelopen nacht en de nacht ervoor ook erg weinig.
Izaak kwam naar de afdeling vanmiddag, om te vragen of ik mijn volledige naam wilde opschrijven, zodat hij mijn dossier van de ziekenhuisopname kan opzoeken en hiermee de documenten kan schrijven voor de zorgverzekering. Toen ik vroeg of hij het ook wilde doen voor Emmaly, reageerde hij erg verbaasd, hij wist niet dat we beiden opgenomen geweest waren. Toen ik een foto liet zien van onze opname, begon hij erg hard te lachen en vroeg hij wat we wel niet gegeten hadden om beiden in het ziekenhuis terecht te komen met een foodintoxication. Natuurlijk wilde hij ook voor Emmaly de documenten schrijven. Hij zou de documenten deze week af hebben, dus ik ben benieuwd.

Na de knock-off zijn we weer naar de sportschool gegaan. Ondanks dat we pas rond 5 uur thuis waren door het wachten op de nachtdienst, waren we op tijd in de sportschool. Zelfs voor half 6… De les was ook vandaag weer erg pittig. Ik probeer maar gewoon te doen wat ik kan.
Na de les werden we opgehaald door Izaak. Wel moesten we eerst een stukje lopen, wat erg lastig ging, doordat we beiden pijn in ons lijf hadden. We hebben er zo hard om gelachen samen, omdat we bedacht hadden dat we beter op de kruiwagens die langs de weg staan konden gaan zitten, zodat Izaak ons op die manier kon thuis brengen. Als je weet hoe deze dingen eruit zien.. Ze vallen allemaal bijna uit elkaar, dat maakte de situatie nog grappiger.
Izaak ging gezellig mee naar binnen, ging op de bank liggen en ik ging douchen. Terwijl ik hiermee bezig was, viel de stroom uit en stond ik dus echt in het pikkedonker onder de douche. Ik moest echt op de tast mijn spullen zien te vinden en dat viel niet echt mee. Toen ik terug kwam, lagen Maggie en Izaak beiden op de bank, ze hadden het erg gezellig, dus ik ben maar even op mijn slaapkamer gebleven. Maggie beweert stellig dat Izaak en zij alleen maar vrienden zijn en dat er meer niet in zit, maar volgens mij geniet ze wel heel erg van zijn aandacht en aanwezigheid.. 😉 Vanmiddag na de dienst wachtte hij haar op, om haar thuis te brengen met zijn auto, terwijl het nog geen 5 minuten lopen is van het ziekenhuis naar het huis van Maggie. Izaak heeft wel een vriendin, dus ik vind het maar een vreemde situatie al met al. Zeker voor Malawiaanse begrippen, want een vriendschap tussen een man en een vrouw is hier niet gebruikelijk.
Door de stroomuitval, duurde het even voordat het eten klaar was. Ik heb nog maar even de afwas gedaan, waarop Maggie reageerde met: je hebt nog energie over? Euh, nou nee, ik doe alsof dit zo is.. Ik wilde eigenlijk alleen maar naar bed. Om 8 uur konden we eindelijk gaan eten en om kwart over 8 ben ik naar bed gegaan.. Het eten was wel erg lekker trouwens, rijst met een sausje van bruine bonen en tomaat en een salade. De salade was alleen niet zo heel gezond, doordat ze er erg veel mayonaise door gedaan had. Er is nog veel rijst en saus over, dus ik weet al wat we morgen tussen de middag eten, lekker hoor!

Ik heb vannacht weer eens goed geslapen, totdat ik om drie uur wakker werd met kramp in mijn kuit. Au, au, au, dat doet echt zoveel zeer. Vanmiddag maar niet naar de sportschool.

Hier regent het al sinds gisteravond. Als het regent, zijn het vaak echt enorme hoosbuien. Ik hoop dat het weer in Nederland wat beter is!
Geniet van de dag!

Groetjes Eline

P.s. Erg mooi om te horen dat er mensen zijn die ons vanuit Nederland willen helpen bij het aanschaffen van spullen voor de kinderafdeling! Dit maakt voor mij de verantwoordelijkheid om het voor elkaar te krijgen en het goed te willen doen, wel wat groter.. Emmaly en ik gaan van de week even kijken of Chrispine tijd heeft om te bespreken wat de mogelijkheden zijn! Jullie gaan er van horen! Super bedankt voor de lieve reacties op ons idee!