Majete and Zomba, Monkey Bay

9 september 2025 - Monkey Bay, Malawi

Zoals ik al geschreven heb, zijn we naar Majete national parc geweest. Wat was dat fantastisch. Samen met een gids zijn we met onze eigen auto het park in gegaan. Al vrij snel kwamen we twee olifanten tegen. Zulke mooie dieren om te zien. Even later zag de gids een cheetah. Er zijn in het park maar 16 cheetah's, dus hadden we veel geluk aldus de gids. De cheetah liep over de weg, dus we hebben minutenlang rustig achter hem aangereden. Hierdoor hebben we hem erg goed kunnen bekijken en fotograferen. We hadden allemaal nog nooit eerder een cheetah gezien, dus dit was echt ontzettend mooi. Onderweg naar een hide (uitzichtpunt waar je mag uitstappen) zagen we impala's, apen, waterbokken, wrattenzwijnen, een krokodil en nijlpaarden in de verte. Na zo'n 2 uur brachten we de gids weer terug naar het begin van het park en mochten we zelf met de auto door het park rijden. Al snel zag Hans een Buffel, hij stond op zo'n 3 meter van ons vandaan. Ik schrok er nogal van, want deze dieren kijken niet zo heel vriendelijk. Hierdoor helaas een fotomoment gemist, omdat de buffel zich omdraaide zodra hij ons zag. Wie was hier bang van wie? We reden naar een ander uitzichtpunt en zagen hier een olifant. De olifant bleef maar rond het uitzichtpunt heenlopen op zoek naar bladeren. We zijn hier erg lang gebleven, enerzijds omdat het erg mooi was om de olifant van zo dichtbij te kunnen bekijken, maar ook wel omdat hij zo dichtbij was dat het niet veilig was om terug naar de auto te lopen. Ik was op een gegeven moment wat bezorgd dat de olifant naar de auto zou gaan en hem zou beschadigen, maar dit gebeurde gelukkig niet. Om 4 uur hebben we het park weer verlaten, omdat we nog 2 uur terug moesten rijden en het hier altijd om 6 uur donker wordt. Bij terugkomst in Blantyre zijn we na het eten meteen naar de kamers gegaan. We waren allemaal erg moe van alle indrukken. Tijdens het evaluatiemoment hebben we uitgesproken dankbaar te zijn voor wat we mogen meemaken en voor de manier waarop we met elkaar omgaan. Gedurende de dag proberen we Alick wat adviezen te geven die hij kan meenemen als hij hopelijk binnenkort aan de slag kan als tourguide. Mooi om te zien hoe hij hier naar luistert en ermee aan de slag gaat. Intussen blijft de drukte langs de wegen me verbazen. Alles gebeurt hier langs de weg. Of het nou gaat om het verkopen van eten, het houden van dieren, het repareren van auto's, het verkopen van autobanden, alles kan. Ook kinderen spelen langs de weg. 

De dag nadat we Majete bezocht hebben, zijn we naar Zomba gereden. Zomba is de plaats waar Alick gestudeerd heeft. Zes jaar geleden zijn we ook in Zomba geweest, daarom wilde ik hier heel graag terug naar toe. In Zomba verbleven we in een lodge hoog op een berg, waardoor we over de hele stad konden uitkijken. Zo mooi! 's nachts waaide het erg hard, dus dat maakte het wel wat spooky, maar de lodge is gelukkig stevig blijven staan. Aangezien we een heel huis tot onze beschikking hadden, hebben we ervoor gekozen om boodschappen te doen en zelf eten klaar te maken. Nsima met kip en salade. Nsima wordt gemaakt van meel met water. Dit wordt gekookt en vormt zo een stevige massa. We hebben heerlijk gegeten. Op onze tweede dag in Zomba hebben we de Zomba mountain beklommen. Daar zijn watervallen en twee prachtige uitzichtpunten. Ik zal proberen wat foto's hiervan te uploaden, want het is lastig uit te leggen hoe mooi dit is. Bij terugkomst bij de lodge werden we opgewacht door een groepje apen. Kleine apen hadden we al eerder gezien, maar dit waren flinke jongens moet ik zeggen. 

Maandagochtend zijn we vertrokken naar Monkey Bay. Hier hebben we een boottripje gemaakt, waarbij we arenden konden spotten. Onderweg kwamen we wat mensen tegen die gevist hadden. Dat wordt hier vaak gedaan in een uitgeholde boomstam. De gids kocht wat vis en gooide deze in het water voor de arenden, zodat deze dicht bij de boot kwamen. We zijn even uitgestapt op een vismarkt. Brrr, ik werd niet echt blij van het zien van al die vissen eerlijk gezegd. We sliepen in een eco lodge direct aan de lake. Met andere woorden: we sliepen eigenlijk buiten.. Ik heb sinds ik in Malawi ben nog niet zo lekker geslapen als in deze lodge, dus misschien moet ik dit vaker proberen. Om half zes werd ik door Alick op mijn schouder getikt, omdat hij nijlpaarden hoorde. We zijn uit bed gegaan, maar hebben helaas geen nijlpaard kunnen spotten. Wel de zonsopkomst kunnen bewonderen met het geluid van de golven op de achtergrond. Het is hier gebruikelijk om twee keer per dag te douchen, dat doe ik dan ook sinds ik hier ben. Heerlijk is dat, maar vanmorgen heb ik de douche toch maar even gelaten voor wat het was, aangezien de douche gisteravond erg koud was. 

Tussen alle bezigheden door hebben we veel gesprekken met elkaar. Gister in de auto was ik de DJ, we kozen om beurten een nummer uit. Daardoor kwam er vanalles voorbij, van de stones en the beatles, tot Marco Borsato, het volslied van Malawi en het volkslied van Nederland, van worship tot country. Ook dit zorgt ervoor dat er gesprekken ontstaan. Voor ik vertrok vertelde Alick dat hij de laatste tijd wat aan het lezen is over Stoicisme. Ik had hier nog nooit van gehoord. Het is een filosofische stroming die uitgaat van het vermogen om met moeilijke situaties om te gaan. Ik heb een boek gekocht waarin voor elke dag een stukje geschreven staat over deze filosofie. Na ons evaluatiemoment aan het einde van de dag, lezen we het hoofdstuk dat hoort bij die dag en bespreken we samen wat we hieruit kunnen halen voor onszelf. Ook dit zorgt voor mooie gesprekken. We hebben het met z'n vieren af en toe over het bedrijf en delen we onze mening hierover. Mooi dat we hierin zo open kunnen zijn naar elkaar. Daarnaast hebben we het natuurlijk ook samen veel over de toekomst. Dit is af en toe wel moeilijk, omdat er nog wat stappen gezet zullen moeten worden, voordat we uiteindelijk samen kunnen zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat we ook hierin een weg kunnen vinden die voor ons beiden goed voelt!

Veel liefs Eline

Foto’s

2 Reacties

  1. Janine:
    9 september 2025
    Wat mooi en geweldig liefdevolle foto's!
  2. Anja van ginneken:
    10 september 2025
    Klinkt allemaal heel bijzonder en mooi! Een heel andere wereld lijkt mij.