Welkom op mijn reisblog!

8 februari 2019 - Goes, Nederland

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Hier hoop ik de komende tijd mijn belevenissen te zullen gaan neerkrabbelen.
Voor de (weinige) mensen die nog niet op de hoogte zijn van de reden van mijn reisblog: ik ben 3e jaars student verpleegkunde en heb gekozen voor de minor International Practice. Voor deze minor ga ik 4 maanden naar Malawi. Malawi is een land in Zuidelijk Afrika, dat tussen Tanzania, Zambia en Mozambique in ligt. Hier ga ik samen met mijn klasgenoot Emmaly stage lopen in een de St. John's Hospital in de stad Mzuzu en zal ik verblijven in een gastgezin.

Ik heb een lange periode van voorbereiden achter de rug en ben opgelucht dat de vertrekdatum in zicht komt. 18 februari is het zover! Ik zal jullie de details van alle voorbereidingen besparen, maar leuk was het tot nu toe in elk geval niet echt.. Ik dacht dat ik wist wat het was om een reis voor te bereiden, omdat ik 3 jaar geleden een aantal maanden in Suriname gewoond heb. Maar omdat ik nu, in tegenstelling tot 3 jaar geleden, voor stage naar het buitenland ga en op mezelf woon, was het nóg complexer dan ik al wist. Maar het meeste is intussen geregeld. Dat mag ook wel met nog maar 10 dagen op de teller..

Eigenlijk resten mij nog maar 2 uitdagingen voordat ik kan vertrekken. De eerste uitdaging is het schrijven van een oefenversie van de opdracht die ik in Malawi moet gaan doen, oftewel het schrijven van een CAT (Critical Appraisal of a Topic). Ik vrees dat ik hierover nog wel meer zal gaan schrijven als ik daadwerkelijk in Malawi ben en de opdracht mij frustreert! Be prepared! 😉

De andere uitdaging is het inpakken van mijn koffers. Ik mag 2 koffers van 23 kg aan ruimbagage meenemen, dat lijkt veel, maar als ik de spullen die ik klaargezet heb bekijk, heb ik mijn twijfels of het gaat passen.. Malawi is een erg arm land en veel producten (zoals deet en zonnebrandcrème bijvoorbeeld) zijn hier niet of moeilijk te verkrijgen, dus dat moet ik voor 16 weken meenemen vanuit Nederland. Ook wordt het op prijs gesteld als ik zo weinig mogelijk spullen van het ziekenhuis gebruik, dus ook 500 wegwerphandschoenen en anderhalve liter handalcohol gaan mijn koffer in. Hopelijk is daar aan het einde van mijn stage wat van over, zodat ik dit kan achterlaten in het ziekenhuis.
De officiële taal in Malawi is Engels, maar veel volwassenen spreken geen Engels. In het gebied waar ik zal verblijven, wordt         (Chi)Tumbuka gesproken. Ik heb een lijst gekregen met wat woorden in het Tumbuku en ik ben er al achter dat Tumbuka een erg lastige taal is om te leren, zeker zonder talenknobbel... Daarom gaan er ook wat boeken mijn koffer in, die mij hopelijk zullen helpen met de communicatie met de Malawiaanse bevolking. Op deze manier is een koffer natuurlijk snel gevuld. Wat het inpakken van mijn koffer lastig maakt, is dat ik vrij weinig weet van de situatie waarin ik zal gaan wonen en welke producten wel (goed) verkrijgbaar zijn in Mzuzu. Ik zou ervoor kunnen kiezen dit te vragen aan de organisatie die mij geholpen heeft bij het regelen van deze stage en het verblijf, Ontmoet Afrika. Maar ik vind het fijner om me zo veel mogelijk te laten verrassen. Ik denk dat ik me beter kan aanpassen en over geven, als ik vooraf niet al te veel weet van hoe de situatie is. Ondanks dat, ben en blijf ik wel een beetje een controle freak, dus mijn motto bij het inpakken van mijn koffer is: better safe than sorry. Ik vrees dat ik me een ongeluk ga zeulen aan 2 koffers die op de kop af 23 kg per stuk zullen wegen 🙈. Ik zal volgende week laten weten of ik er ver vandaan zat met deze voorspelling. Wat ik trouwens ook nog in mijn koffers wil stoppen is een kadootje voor mijn gastgezin. Ik ben alleen niet zo goed in het verzinnen van kado's, dus als iemand een idee heeft waarmee ik een Afrikaans gezin blij kan maken, is dat meer dan welkom!

Ik hoop dat jullie mijn belevenissen en blogs daarover met plezier zullen lezen! Wanneer je op de hoogte gebracht wilt worden van een nieuwe blog, kun je je aanmelden voor mijn mailinglijst

Groetjes Eline

1. Reislogger:
    20 januari 2019
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Truus van Casteren:
    28 februari 2019
    Ik lees nu pas je verslag en log snel door omdat ik heel nieuwsgierig ben